بازاریابی و تبلیغات خیرخواهانه
آموزشی
بازاریابی خیرخواهانه یکی از انواع بازاریابی است که یک شرکت یا کمپانی، متعهد به اهدای درصدی از درآمد فروش محصولات خود به یک موسسه خیریه میشود. رقابتی شدن بازارها، استفاده از استراتژیهای مختلف برای رقابت در بازار و ماندگاری در آن را به یک الزام تبدیل نموده است بنابراین شرکتها برای بدست آوردن سهمی از بازار مصرفکنندگان، از روشهای گوناگونی استفاده میکنند.
بازاریابی خیرخواهانه چیست؟
بازاریابی خیرخواهانه یک استراتژی نوین و جدید بازاریابی است که فقط به روشهای مرسوم جهت کسب مزیت رقابتی و سودآوری اکتفا نمی کند بلکه عوامل پیچیدهتری همچون حس نوعدوستی و دیگرخواهی را نیز به یاری میطلبد. این روش بازاریابی تاثیرات مثبت و چشمگیری در بنگاههای اقتصادی، خیریهها و نهادهای عامالمنفعه داشته است.
در حال حاضر، تعداد شرکتهایی که از فعالیتهای بشردوستانه حمایت میکنند، در حال افزایش است. استفاده از بازاریابی خیرخواهانه به عنوان یکی از روشهای نوین بازاریابی علاوه بر بعد معنوی دارای بعد مادی برای شرکت و کمپانی می باشد به طوری که مصرفکنندگان قادرند با خرید خود از محصولات شرکتی که فعالیتهای خیرخواهانه دارد، خود را همدرد با مشکلات و مسائل جامعه احساس کنند، همین موضوع میتواند تاثیر شگرفی بر افزایش مشتریان شرکت و در پی آن سودآوری بیشتر، داشته باشد.
چرا بنگاه های اقتصادی به بازاریابی خیرخواهانه روی می آورند؟
امروزه برای یک مشتری انتخاب یک محصول، تنها در کیفیت محصول و خدمات خلاصه نمی شود، بلکه مشتریان بیشتر علاقهمند به پیدا کردن نامهای تجاری و شرکتهایی هستند که عواملی مانند محیط زیست و مسایل اجتماعی را در تولیدات خود در نظر می گیرند. بازاریابی خیرخواهانه در جهت خلق ارزش ویژه برای مشتری است به این صورت که رابطه مستقیمی بین فروش محصول و کمک بنگاه اقتصادی به یک خیریه یا امر خیر وجود دارد و همین موضوع باعث ترویج این روش بازاریابی جدید شده است.
دلایل ایجاد بازاریابی خیرخواهانه
عوامل متعددی منجر به روی آوردن بنگاههای اقتصادی به بازاریابی خیرخواهانه شده است. مهمترین عامل، فشار رقابتی در سطح ملی و بینالمللی و اشباع بازارها بوده است که بنگاهها را بیش از پیش به سوی راهکارهایی سوق داده تا خود را از سایرین تمایز داده و مزیت رقابتی کسب کنند، دومین عامل نیز اهمیت یافتن مسایل اجتماعی، بهویژه مسئولیت اجتماعی شرکتها می باشد.
بنابراین بازاریابی خیرخواهانه یکی از ایده آل ترین راه ها برای نشان دادن مسئولیتاجتماعی شرکتها و جلب نظر مصرفکنندگان است همچنین ابزاری قدرتمند برای بهبود زندگی و رفاه افراد و ایجاد محیطهایی که از اهداف اجتماعی حمایت میکنند، محسوب می شود. در نهایت تمام این عوامل دست به دست هم می دهند تا سرمایه اجتماعی توسعه پیدا کند و در نهایت سیاست های عمومی و اجتماعی بهبود پیدا کنند.
استفاده از این شیوه در سالهای اخیر در کشور ایران روند رو به رشدی داشته است. این افزایش بیانگر این موضوع است که نگاه بنگاههای اقتصادی و حتی سازمانهای دولتی به مسئله خیریه و نقش آن در بهبود نگرش مردم نسبت به برند و در نهایت پیشبرد فروش، جدی بوده و این استراتژی جدید بازاریابی در حال تبدیل شدن به یک جریان جدی در فضای رقابتی است.
البته استفاده از استراتژی های جدید از قبیل بازاریابی خیرخواهانه با نظرات مختلف منتقدان، موافقان و مخالفان روبه رو شده است هر چند که در کشور ایران انجام کارهای نیکوکارانه دارای بعد معنوی و انسانی بسیاری است بنابراین باید تلاش شود تا این شیوه جدید بازاریابی در مسیر اهداف راستین خود قرار گیرد و بنگاههای اقتصادی از بازاریابی خیرخواهانه استفاده صحیح و اصولی نمایند.