نحوه ارتباط با نیازمندان در مراجعه به موسسات خیریه

آموزشی

نحوه ارتباط با نیازمندان در مراجعه به موسسات خیریه

تأمین هزینه های زندگی و معیشتی خانوارهای نیازمند به عنوان هدف اصلی تشکیل سازمان ها و موسسات خیریه تلقی می شود. در حالی که با گذشت زمان خانواده های نیازمند در حوزه بهداشت، درمان و مسکن نیز با مشکلات متعددی روبه رو شدند

در حالی که با گذشت زمان خانواده های نیازمند در حوزه بهداشت، درمان و مسکن نیز با مشکلات متعددی روبه رو شدند و همین مسائل باعث شد تا موسسات خیریه چتر حمایتی خود را گسترده تر سازند و در ابعاد مختلف خانوارهای نیازمند و اقشار آسیب پذیر را تحت حمایت و پوشش قرار دهند.

در دنیای امروز، انسان ها مدام با مشکلات و درد و رنج روبه رو هستند. در این میان انسان های نیازمند بیشتر از سایرین، نیازمند توجه و کمک هستند. این افراد از تأمین نیازهای خود عاجز هستند بنابراین ضروری است که سایر افراد جامعه احساس مسئولیت کنند و دست به دست هم دهند و در جهت بهبود اوضاع اقدامات لازم را انجام دهند.

هر چند در بعضی از موارد شاهد بی تفاوتی و کم توجهی برخی از افراد جامعه نسبت به وضعیت نابسامان نیازمندان هستیم. با این وجود هنوز هستند افرادی که فکرشان حول محور کمک به نیازمندان و یاری رساندن به آن ها می چرخد.

رشد شخصیت و بالندگی معنوی

یکی از مزایای کمک و یاری رساندن به نیازمندان، رشد معنوی و روحی افراد است به عبارت دیگر، شخص یاری رسان به پدیده فطری خود یعنی کمک به نیازمندان، پاسخ داده است و همین پاسخ زمینه رشد شخصیت و بالندگی معنوی وی را ایجاد می کند. در طول تاریخ شاهد توصیه ادیان مختلف در مورد کمک به همنوع و نیازمند هستیم به طوری که افراد غنی و ثروتمند در بسیاری از موارد بانی کارهای خیر و دست گیری از نیازمندان بوده اند. بنابراین خیرین به افرادی گفته می شود که قصد کمک مالی و روانی به افراد نیازمند را دارند.

تأسیس موسسات و سازمان های خیریه

با گذشت زمان شیوه های کمک رسانی و دست گیری از نیازمندان دچار تغییرانی شد تا به کمک این شیوه ها و روش های نوین، خیرین و نیکوکاران بتوانند خانواده های نیازمند بیشتری را تحت پوشش و حمایت خود قرار دهند و همچنین دامنه حمایت و خدمات مرتبط با نیازمندان را توسعه و گسترش دهند. موسسه های خیریه و سمن ها نمونه بارزی از کانال های ارتباطی و واسطه ای بین حامیان (خیرین) و مددجویان یا همان نیازمندان می باشند. موسسات و سازمان های خیریه با نیت خیرخواهانه و کمک به همنوع شکل گرفته اند و با شناسایی آسیب های اجتماعی و مشکلات اقشار نیازمند جامعه، توانسته اند تا حدودی فقر را مدیریت نمایند.

حفظ منزلت انسانی

افراد نیازمند گاها از حضور در میان جمع و بیان نیازمندی های خود احساس شرم می کنند بنابراین موسسات خیریه می توانند از روش های مناسب برای کمک به این افراد استفاده نمایند به طوری که شأن و منزلت این افراد حفظ و ضمنا کمبودها، نیازها و مشکلات آنها مرتفع گردد.

چتر حمایتی

تأمین هزینه های زندگی و معیشتی خانوارهای نیازمند به عنوان هدف اصلی تشکیل سازمان ها و موسسات خیریه تلقی می شود. در حالی که با گذشت زمان خانواده های نیازمند در حوزه بهداشت، درمان و مسکن نیز با مشکلات متعددی روبه رو شدند و همین مسائل باعث شد تا موسسات خیریه چتر حمایتی خود را گسترده تر سازند و در ابعاد مختلف خانوارهای نیازمند و اقشار آسیب پذیر را تحت حمایت و پوشش قرار دهند.

اقدامات بشر دوستانه

موسسات خیریه با همت چند نفر اداره می شوند که به فعالیت مرتبط با منافع عمومی و بشر دوستانه و کمک به همنوع علاقمند هستند. امروزه موسسات خیریه متناسب با ظرفیت و دامنه فعالیت های خود گروه های مختلف از اقشار جامعه را تحت پوشش قرار می دهند. به طور مثال برخی از موسسات خیریه با همراهی جمعی از نیکوکاران، دانش آموزان فاقد سرپرست را تحت پوشش و حمایت تحصیلی قرار می دهند. به این صورت که خیرین و نیکوکاران تمام یا بخشی از هزینه های تحصیلی این قبیل دانش آموزان را به صورت مستمر پرداخت و امکان ادامه تحصیل آنها را فراهم می کنند.

همچنین برخی از موسسات خیریه در جهت تهیه مواد غذایی برای نیازمندان، کمک به آزادی بدهکاران زندانی، پرداخت بدهی های نیازمندان، تهیه جهیزیه برای زوج های جوان بی بضاعت و تحت حمایت قرار دادن زنان سرپرست خانوار و یا زنان بد سرپرست فعالیت دارند و پیرامون این موضوعات اقدامات لازم را انجام می دهند.

موسسات خیریه ای که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت دارند کلیه خدمات و درمان مورد نیاز افراد مبتلا به بیماری های خاص همچون سرطان را تقبل می کنند. این موسسات علاوه بر تحت پوشش قرار دادن بیمار در تمام طول درمان، در حین درمان و پس از بهبودی بیماری نیز از نظر روانی و امید به زندگی وی را حمایت می کنند به این صورت که فرد را تحت پوشش مشاوره های روانشناسی قرار می دهند.

تفاوت موسسات خیریه دولتی و خصوصی

بنابراین موسسات خیریه جزو سازمان ها و بنیادهایی هستند که به صورت دولتی یا خصوصی اداره می شوند. در موسسات خیریه دولتی بخش اعظم منابع مالی توسط دولت تأمین می شود در حالی که در موسسات خیریه خصوصی، منابع مالی توسط نیکوکاران و برخی از شرکت ها تأمین می شود.

 اقدامات این موسسات حول محور منافع عمومی از قبیل فعالیت های آموزشی، مذهبی، اشتغال، کارآفرینی، معلولین، سالمندان، ایتام و ... شکل می گیرد.

لزوم ارتباط موسسات خیریه با سازمان ها و دانشگاه ها

موسسات خیریه همواره باید با دانشگاه و اساتید و سایر سازمان های ذیربط در ارتباط متقابل باشند تا بتوانند در مورد حوزه فعالیت خود، تأمین منابع مالی خیریه، نحوه صرف منابع و نحوه شناسایی افراد نیازمند و همچنین چالش های موجود بر سر راه موسسات خیریه بحث و تبادل نظر داشته باشند و نهایتا با ارائه راهکارها، مشکلات و موانع موجود را برطرف و برای بهبود زندگی قشر خاصی از جامعه اقدام نمایند.

 

 

 

0 پسند
0نظر
تازه ترین مطالب از مجله یسرا